TIL SPEJDER MOBBER VI IKKE 

2021-03-04

For mig er der noget magisk over mandage. Det har der været i alle de år, jeg har været ulveleder i Lystrup Gruppe. At komme ind i et rum fyldt med 25 glade børn, det kan gøre selv den kedeligste og ledeste mandag til en god og dejlig dag.

Jeg begyndte selv som spejder i Lystrup Gruppe for mere end 25 år siden. Jeg havde prøvet en masse andre fritidsaktiviteter, men de var ikke rigtigt noget, der tiltalte mig. Det gjorde spejder derimod. Jeg elskede at være ulveunge, var vild med at være i troppen, hyggede mig som senior og nyder nu at give de samme oplevelser videre til andre unge børn som ulveleder.

Hvorfor er spejder noget særligt?

At være spejder var noget helt særligt for mig, for der kunne jeg være mig selv. I skolen blev jeg mobbet og drillet, men til spejder blev jeg accepteret, som den jeg var. Jeg fik lov til at bruge de evner jeg havde og følte samtidig, der var brug for mig. Jeg blev en del af fællesskabet, hvilket var noget nyt for mig. Og det ønsker jeg, at andre børn skal have muligheden for at prøve.

Mobning

Til et ulvemøde for nogen tid siden, lagde jeg mærke til, at bandelederen for den bande jeg er leder for, var "efter" en af drengene i samme bande. Jeg sagde til hende, at hun skulle lade ham være, men hun svarede, at han havde været "efter" hende hele dagen i skolen. Jeg svarede hende, at selv om de havde været oppe og toppes i skolen, så ville jeg ikke se det her. Resten af mødet var hun dog stadig en del "efter" ham, og jeg forsøgte efter bedste evne at stoppe hende, når jeg så det.

Det, der gjorde indtryk på mig, var, da hun til et senere møde fortalte mig, at hun den dag slet ikke havde drillet drengen. Jeg roste hende meget, og sagde, at det var rart at høre. Hun smilede over hele ansigtet og så ret stolt ud.


Skabe et fællesskab

For mig er det noget helt særligt at være med til at skabe et fællesskab, hvor vi har tid til hinanden. At opleve børn, der måske ikke har de store succesoplevelser andre steder, blomstre op og folde sig ud er helt fantastisk. Det er derfor jeg stadig er ulveleder og derfor jeg sikkert også er det om mange, mange år.

// Johannes Damsgaard-Madsen, ulveleder i Lystrup gruppe


Boligindretning © Alle rettigheder forbeholdes 2021
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang